La 30a edició de les Primaveres Musicals del Club Pollença es clausurà amb 'Un viatge musical per l'Europa del s. XVIII'

27 Març 2023

La 30a edició de les Primaveres Musicals del Club Pollença es clausurà, ahir vespre, amb 'Un viatge musical per l'Europa del s. XVIII' de la mà del musicòleg Toni Pons i del Trio Parnasso integrat per Marta Alcover a la flauta, Josep Tatay a la fagot i Guillermo Femenías a l'arxillaüt i a la guitarra.

El musicòleg Toni Pons va fer un recorregut per diversos països europeus a través de les peces musicals que varen compondre alguns dels compositors més representatius del segle XVIII. Pons va començar per Hamburg (Alemanya) i pel qui fou un dels compositors més famosos i més apreciats de l'època, Georg Philipp Telemann, amic de Johann Sebastian i padrí jove del seu fill Carl Philipp Emmanuel. De Telemann, el Trio Parnasso va interpretar la Sonata en si menor per a flauta i baix continu TWV 41:h4.

Unknown 15

Després va viatjar a Itàlia, on Pons va parlar de Roberto Valentini, un compositor d'origen anglès que es va establir des de ben jove a Roma, on va dur a terme la seva carrera musical. El Trio Parnasso va interpretar la Sonata no 5 op. 12 en mi menor per a flauta i baix continu de Valentini.

Des de Roma va travessar el Mediterrani i va arribar a Madrid, on Pons va introduir un guitarrista que va estar al servei de la Cort i del qui encara queden molts interrogants sobre la seva vida, Santiago de Murcia, i es varen interpretaralgunes peces. D'ell s'han conservat algunes col·leccions de música per a guitarra, tant a Espanya coma Hispanoamèrica.

Unknown 21

A continuació es va arribar a Londres, on Pons va lloà a George Frideric Handel, una figura essencial de la història anglesa. El seu oratori "Messiah" (El Messies), que inclou el seu famós Hallelujah (Aleluya) és una de les obres més interpretades de tota la història. El Trio Parnasso va interpretar la Sonata en la menor per a flauta y baix continu HWV 374 G. F. Handel (1685-1759).

El viatge va finalitzar a París, a la Cort del rei Lluis XV, i amb la interpretació d'una peça d'un altre compositor prolífic, encara que poc conegut: Joseph Bodin de Boismortier; Sonata en trio no 3 op. 37 en re major.

Parnaso

Parnaso és una formació oberta que neix amb la intenció de recuperar, interpretar i difondre les sonoritats dels segles XVII i XVIII d'una manera propera i interessant per al públic d'avui, amb explicacions i exemples per a facilitar l'audició al públic.

Unknown 25

Els músics de Parnaso tenen un extens coneixement de les composicions dels períodes barroc i clàssic, cercant amb aquest projecte recuperar i donar a conèixer la música que es va escriure en aquests períodes, donant especial èmfasi a les peces escrites a Mallorca.

La interpretació del grup segueix criteris historicistes, amb còpies d'instruments de l'època i un estil fonamentat en els estudis musicològics dels darrers anys. El nostre grup està format per professionals del Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca, Conservatori Superior de les Illes Balears i de l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears entre d'altres.