Matt Willey, un dels millors dissenyadors gràfics del món, i Amarar obriren la X Setmana d'Arquitectura i Disseny del Club Pollença

15 Agost 2023

El president del Club Pollença, Biel March, va obrir, ahir vespre, la desana edició de la Setmana d’Arquitectura i Disseny Club Pollença fent referència al cartell. "No és casualitat que en el cartell apareixia la península de Formentor cap per avall. És un cartell amb missatge; la península de Formentor cau en picat perquè representa la destrucció d'un patrimoni cultural i històric que no té consol. Des del Club Pollença volem mostrar la nostra disconformitat amb la privatització de Formentor per mar i terra", va sentenciar. Posteriorment, va demanar la reversió de les accions duites a terme per part de l'administració i va comentar que "ara, s'entén per què quan varen convidar CarlosLamela, que és l’arquitecte que dur a terme la reconstrucció de l'Hotel Formentor, va declinar la convidada dient que era un projecte confidencial".

March també va recordar els orígens polèmics de l'esdeveniment. "Es va originar el 2014 després d'una conversa informal mantinguda entre l'arquitecte Pep Quetgles, catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya i especialitzat en docència i investigació, juntament amb Magdalena Jaume, doctora en Belles Arts i professora a la UIB, i l'arquitecte Rafel Moranta, sobre el deplorable acte en què es va treure, primer, la peça original del tornaveu de Gaudí i, posteriorment, la rèplica realitzada perElíes Torres per a la Seu de Palma".

Amarar

Xisco Cifuentes i Sebastià Martorell varen ser els primers conferenciants de la nit, els dos arquitectes varen presentar "Amarar". Amarar és una empresa de mobles de fusta fets amb pi mallorquí que té com a objectiu "fer valdre els nostres boscos" i "avançar cap a la sostenibilitat i l'autosuficiència de l'illa".

Martorell va explicar que l'experiència va començar amb el cap de fibló del 2022 i va contar les passes que han duit a terme per posar en marxa aquest projecte amb el qual han intentatsinèrgiesentre diversos actors: propietaris, forestals, serradores, fusters, dissenyadors, arquitectes, entitats socials, institucions, consumidors, població general... Cifuentes i Martorell centraren el seudiscursentorn a lanecessitatde conscienciar a la ciutadania perquè canviïnels sistemes productius i de consum per aprofitar el pi mallorquí. "El 90% dels boscos estan descuidats i això ens dona unterritorivulnerable als incendis -va constatar Martorell- més encara després de la devastació provocada per la borrascaJuliette”.

Ambdós arquitectes varen parlar del projecteLoop, que promou l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears i que fomenta la participació d'equips multidisciplinaris per generar sinergies entre empreses i sensibilitzar així el conjunt de sectors empresarials de la importància de connectar la creativitat i la circularitat. També de la col·laboració que duen a terme amb Esment, amb el Centre Forestal de Menut, amb la UIB.  Mostraren unworkshop dut a terme Can Lis amb estudiants de l'AarhusSchoolofArchitecture de Dinamarca. I per acabar, presentaren algunes de les taules de fusta de pi que han elaborat i també cadires.

Matt Willey

MattWilley, un dels millors dissenyadors gràfics del món, va dur a terme la segona conversa d’aquesta primera jornada.Willey va ser el director d'art de la revista The New York Times Magazin, durant els anys 2015-2020.

Durant la seva presentació va mostrar alguns dels seus treballs a The New York TimesMagazine i els dissenys gràfics pel títol deKillingEve, una sèrie de televisió britànica-estatunidenca produïda perSidGentle Films per a la BBC Amèrica.

Va contar la sevaamistat amb el creatiu DanCrowe i que els va portar a llançar junts les revistesZembla i Port i de com els sorgien les idees anant a prendre cerveseso copes de vi. Precisament, la primera revista on va treballar va serZemblaEl 2014,Matt va ser nomenat "Dissenyador de l'any" perCreativeReview i el 2015 va ser escollit membre de l'AllianceGraphiqueInternationale (AGI).
El 2021 va llançar la revista literàriaINQUE amb el col·laborador i editor DanCrowe.

Ara viu a Brooklyn, Nova York.El 2020 es va incorporar a l'oficina dePentagram de Nova York com a soci.

Mattva explicar anit que després de la mort del seu pare per càncer va decidirdonat set tipus de lletres per a lacaritata través de la iniciativaBuyFontsSaveLives, i tots els beneficis destinats van destinats alCancerResearchUK iMacmillanCancerSupport.

Per acabar, va contar quan va dissenyar la seva primerarajola per Huguet Mallorca, va ser durant l'època de restriccions a causa de la Covid-19. Set socis dels estudis de Londres i Nova York dePentagram s'han unit amb AstridStavro i a Huguet Mallorca per crear una col·lecció única de rajoles i objectes.

Mattva dissenyar una tauleta de centre de ciment que estàformada per una tapa composta per 16 rajoles fetes a mà i que ha fabricada per Huguet a Mallorca. “Els forats a la base de la taula permeten al propietari girar, moure i intercanviar fitxes per crear un nombre gairebé infinit de composicions, fent de la taula una instal·lació en constant canvi”, va contar.

També va mostrar un escriptori de ciment amb una base de fusta fet per Huguet Mallorca. La cara vertical de l'escriptori té una quadrícula de 39 cercles de ferro que permeten a l'usuari "fixar" elements (targetes postals).