El Club reivindica un reconeixement per a Xesca Ensenyat

30 Juliol 2021

El president del Club Pollença, Biel March, va reivindicar, ahir vespre, un reconeixement institucional per a l'escriptora Xesca Ensenyat a la presentació de la seva novel·la Balusa, la medusa, que editat a títol pòstum El Gall Editor sota la supervisió de l'escriptor i fill de l'autora Marc Cerdó.

"És imperdonable que un poble com Pollença no sigui capaç de valorar la figura de Xesca Ensenyat. És la narradora més important que ha tingut Pollença durant el segle XX i no hem estat capaços de fer-li res. Ens ho hauríem de fer mirar", va sentenciar March.

El president del Club va proposar l'obertura d'un expedient administratiu per part de l'Ajuntament de Pollença per declarar l'escriptora filla il·lustre d'aquest poble o posar-li un carrer en nom seu. March va recordar que, el 2009 i el 2015, una associació integrada per artistes i intel·lectuals varen fer arribar aquesta reivindicació al consistori pollencí i -va dir- que encara esperen una resposta.

Mentre que, per part de l'Ajuntament de Pollença, el regidor d'Educació, Cultura i Mediació Cultural, Josep Marquet, assenyalà la necessitat de "crear l'espai Xesca Ensenyat a la biblioteca municipal perquè sigui reconeguda aquesta escriptora cabdal de la literatura catalana". Marquet es va mostrar partidari, primer, de posar a l'abast de tothom l'obra de Xesca Ensenyat i donar-la a conèixer, també en els instituts d'educació secundària i, després, fer-li altres reconeixements com ara nomenar-la filla il·lustre.

Miquel Amengual, membre de la junta directiva de l'Obra Cultural (OCB) es va sumar a la reivindicació feta pel president del Club Pollença. Així com l'escriptora Joana Serra de Gayeta, que era present al saló del Club: "Deman que d'una vegada per totes es faci cas a Xesca en el seu poble".

Marc Cerdó parlà del caràcter complex de Xesca Ensenyat i del seu tarannà hipercrític que tant la singularitzà en vida, també va destacar la manera brillant de la seva faceta de polemista irrepetible: irreverent, bel·ligerant amb l'establishment i transgressora. Cerdó feu un breu recorregut per la producció literària de l'autora "força més extensa del que podria semblar al primer cop d'ull" i destacà "l'autèntic banc de proves que va ser el seu esplèndid bloc L'hidroavió apagafocs, que actualitzava regularment". La darrera entrada data de dimarts, 10 de març de 2009. Cerdó va remarcar que ha enllestit la tasca de recuperació de l'obra de Xesca Ensenyat per "reclamar el lloc que li pertoca en el marc de la literatura".