March: "El percentatge elevat de la població vaccinada ha evitat que aquesta cinquena onada sigui una massacre"

28 Agost 2021

Joan Carles March es va mostrar, ahir, a la nit, esperançat en analitzar el futur de la pandèmia a la xerrada que va impartir al Club Pollença. Segons aquest metge, investigador de l'Institut de Recerca Biosanitària de Granada, professor de l'Escola Andalusa de Salut Pública, de la qual va ser director, i codirector de l'Escola de Pacients de la Conselleria de Salut i Família d'Andalusia el motiu d'aquesta esperança resideix en el fet que "el percentatge elevat de la població vaccinada ha evitat que aquesta cinquena onada sigui una massacre".

El també coordinador de la Covid-19 a Granada, va iniciar la xerrada exposant quatre possibles escenaris, basats en estudis realitzats per experts del Regne Unit. En el primer d'ells, un de cada tres contagiats podria morir; en el segon, la variant s'escapa de la immunitat de les vacunes; en el tercer, les variants són immunes als tractaments antivirals; i en la quarta i última, es produeix una caiguda de la virulència del virus. També es va referir a altres experts que discorren en altres direccions: primer, que el virus serà totalment eliminat; segon, dos escenaris de convivència, estacionalitat o cohabitació. "El virus ha vingut per quedar-se", va recordar la frase de Margarida Val. I tercer, es produirà una catàstrofe o un col·lapse, és a dir el coronavirus mai marxarà.

ESTADÍSTIQUES

March es va referir a les estadístiques de la pandèmia i va donar grans xifres: 214 milions de persones infectades, 4,5 milions mortes i més de 5.000 milions vacunats, a escala mundial. En el cas d'Espanya, aquestes xifres se situen al voltant de cinc milions d'infectats, més de 83.000 morts i més de 64 milions de dosis injectades. També va posar de manifest les desigualtats existents en l'àmbit mundial i el fet que alguns països sobretot a l'Àfrica, a part d'Àsia i a Amèrica Llatina la població vacunada no arriba al 5 per cent o fins i tot el 2 per cent. "A Espanya i a les Balears el nombre de morts ha baixat de forma important, però l'excés de mortalitat d'aquesta cinquena onada supera l'excés de mortalitat de l'estiu passada". March va indicar que l'excés de mortalitat de l'any passat va superar els 4.500 decessos, mentre que aquest any se situa en 6.000 decessos.

DSC 0180 2

En un moment donat, March es va preguntar: "Com veig el futur?". La resposta va ser contundent: "El futur s'ha de basar a vacunar, vacunar i vacunar. Hem de ser conscients que tendrem pandèmia per estona".

Posteriorment va indicar que a Espanya hi ha 32 milions de persones vacunades, però encara queden 10,5 milions per vacunes. "Per això -va dir- cal insistir en els beneficis de la vacuna. Hem de dir a la gent que s'ha de vacunar perquè ens poguem tornar a abraçar i besar". Per March és fonamental treballar la part emocional i contactar amb aquella part de la població que refusa vacunar-se per conèixer quins són els motius.

March va apuntar, així mateix, que s'havia de tenir present una altra qüestió i és que les vacunes no estan estabilitzades; diferents estudis demostren que el temps d'efectivitat descendeix a partir d'una sèrie de mesos. És per aquest motiu, que ell considera "fonamental" vacunar a escala mundial per evitar noves variants que poden ser més virulentes. "Necessitem tenir estudis per conèixer l'efectivitat de la tercera dosi, també necessitem estudis per conèixer si s'ha de vacunar els menors de dotze anys i com afectarà el començament de curs, ja que ara haurem de bregar amb la variant delta".

AGÈNCIA ESPANYOLA DE SALUT PÚBLICA

Per finalitzar, March va exposar la necessitat de crear una Agència Espanyola de Salut Pública per fer un seguiment de la pandèmia; millorar els recursos que es destinen a atenció primària; augmentar els que es destinen a salut mental i incrementar el treball que es desenvolupa amb pacients crònics.