López Nadal apunta al fet que Turquia i Qatar faran de mediadors entre UE i els talibans

03 Setembre 2021

Joan Manuel López Nadal, ex ambaixador espanyol que va veure caure el règim el 2001 durant la seva estada a l'Afganistan, va apuntar en la conferència que va impartir, ahir, vespre, juntament amb la física i escriptora Ana María Briongos, en el Club Pollença, que la Unió Europea probablement establirà les converses, directament o indirectament, amb els talibans a través de Turquia, país que integra l'ONU, i Qatar. Actualment els talibans mantenen converses amb el Govern turc i amb el de Qatar perquè gestionin les operacions comercials de l'aeroport de Kabul.

El diplomàtic, que va fer un repàs a la situació geopolític actual, va afirmar que la gran incògnita que es presenta ara, després de la sortida de les tropes dels EUA i de l'OTAN, és "què passarà amb la seguretat" i es va referir a les grans potències mundials, EUA, Xina, Rússia, Iran i Corea del Nord. Així va comentar el nou enfocament dels moviments militars estatunidencs que es dirigeixen cap a la Xina, per encarar -va dir- "els nous desafiaments".

López Nadal també va criticar la retirada de tropes. "Biden va cometre un error greu tant en el moment com en la forma". El diplomàtic va recordar que Trump ja havia firmat la retirada de les tropes, però que "Biden, probablement, pres per un atac de pànic va adoptar la decisió de retirar les tropes sense pensar amb les conseqüències i -va afegir- no ho ha fet bé i això li passarà factura electoral i és una pena".

DSC 0244

"Què podem fer?”, es va demanar l’ex ambaixador. La resposta va anar seguida d'una crítica al Govern espanyol: "Els podem evacuar i que els governs i la societat civil els acullin, això està bé. I en aquest sentit, els he de dir que és deplorable el que fa el govern espanyol amb les deportacions de menors al Marroc". Ell és membre d'Amnistia Internacional.

La física i escriptora Ana María Briongos i el diplomàtic i escriptor mallorquí, Joan Manuel López Nadal, es varen completar a la perfecció a l'hora d'impartir conferència sobre l'Afganistan.

Briongos que fou alumna de llengua i literatura persa a la Universitat de Teheran i que, durant un període de quasi deu anys, va fer feina a Iran i Afganistan com assessora i intèrpret, va encetar la xerrada, primer, situant aquest estat de l'Àsia Central en el mapa del món i, seguidament, desglossant les regions que la conformen i les ètnies i religions que l'integren.

Briongos va estar a l'Afganistan a l'època idíl·lica, els anys setanta. D'aquella època és fruit un dels seus llibres de viatges més coneguts Un invierno en Kandahar.

DSC 0254

"Kabul era una ciutat moderna als anys 70. La família que em va acollir era de l'elit afganesa a Kandahar", i va mostrar imatges. Però, el 16 i el 17 de juliol de 1973, un cop d'estat militar, dirigit per Sardar Muhammad Daud, cosí i cunyat del rei, va fer que "tot caigués com un castell de naips".

Briongos va explicar que una de les coses que més li varen sobtar en arribar és que els homes van armats. “És un poble armat. La primera paraula que em deien quan s’adonaven que era espanyola era Astra pistola". L'Astra 400 va ser una pistola semiautomàtica reglamentària de l'exèrcit espanyol. Es va dissenyar el 1920 i des de 1921 fins a 1946 es va fabricar unes 105.000 armes.

També va explicar com una veïna, amb la qual va arribar a tenir relació, li va explicar que es quedarien sense diners perquè el seu marit volia comprar una nova esposa i li va demanar què pagarien per ella i, en saber que per ella era una dona lliure i que ningú pagava per ella, la dona li va demanar si es volia casar amb el seu marit i així els sortiria de franc. Briongos va somriure quan explicava aquestes anècdotes.

En la seva intervenció també va comentar el per què del burca. “Per a elles sortir sense el burca al carrer és com anar desnues. Les dones del camp sí que van amb la cara destapada, perquè han de fer feina”. I un altre fet que va sorprendre és quan va dir que  els poblats “atacaran la llei talibana, no volen una guerra. El conflicte es situa a les ciutats".

José Manuel López Nadal també va comentar els conflictes interns a l'hora de formar el nou govern afganès liderat pels talibans i els grups que encara no controlen els talibans, el Front de Resistència Nacional d'Afganistan (FRN), que es troben al vall de Panjshir.