Miguel Ángel Villena presenta "El Verdugo" davant un públic totalment entregat

23 Novembre 2021

Miguel Ángel Villena, autor de la biografia Berlanga, amb la qual va guanyar el premi Comillas d'Història, Biografia i Memòries, va presentar divendres la pel·lícula El verdugo i va parlar del gran mestre del cinema espanyol. L'escriptor va recordar que El verdugo es va estrenar al festival de Venècia l'any 1963. Quan la va veure l'ambaixador espanyol a Itàlia Alfredo Sánchez Bella, que aspirava a aconseguir el lloc de Manuel Fraga com a ministre d'Informació i Turisme, va proposar de destruir totes les còpies. "Com podien no veure els paral·lelismes amb el govern? -va demanar Villena- Franco acabava d'ordenar l'afusellament del comunista Julián Grimau i l'execució per garrot vil dels anarquistes Francisco Granado i Joaquín Delgado.

Aquesta comèdia negra explica la història d'un jove que s'inicia a la feina a què el seu sogre ha dedicat la seva vida: acabar amb la dels reus condemnats a mort. En aquell moment, la premsa internacional anomenava Franco "el verdugo". Encara que Sánchez Bella va intentar retirar-la del festival, la pel·lícula va guanyar el premi de la crítica, i després l'ambaixador en va presumir, proclamant-la com un exemple de la llibertat que gaudien els artistes a Espanya. A la cartellera espanyola, El verdugo (1963) va durar dues setmanes per les pressions de les autoritats. I quan la va veure Franco va exclamar: "Ja sé que Berlanga no és un comunista. És una cosa pitjor: és un mal espanyol", va recordar Miguel Ángel Villena en l'entusiasmada conversa que va mantenir amb els assistents a la projecció de la pel·lícula del director valencià. El periodista i escriptor considera que el cinema de Berlanga hauria de formar part del currículum educatiu espanyol perquè explica a la perfecció com era l'Espanya del segle XX.

Miguel Ángel Villena presentan "El verdugo" de Berlanga en el Club Pollença.