"El castillo de Barbazul", la darrera novel·la de Javier Cercas, localitzada a Formentor

03 Març 2022

El Premi Nacional de Narrativa i Premi Planeta Javier Cercas ha presentat, avui dematí, la seva darrera novel·la al Club Pollença, on s'han donat cita una trentena de mitjans de comunicació procedents de Mallorca, però d'altres també indrets com Madrid i Barcelona. El castillo de Barbazul, amb què Javier Cercas tanca la trilogia de Terra Alta, està localitzat en bona part a Pollença, concretament a la península de Formentor. "L'elecció de Mallorca per a mi -ha apuntat - era força natural perquè hi ha una tradició molt arrelada entre els adolescents catalans de passar uns dies a l'illa un cop acabat el batxillerat". L'autor ha presentat el llibre flanquejat pel seu editor, Juan Cerezo, i el president del Club Pollença, Biel March. Cercas ha lloat la tasca que ha duit a terme Biel March, que és qui ha actuat de "productor executiu de la novel·la", en paraules seves. Un paper -segons ha indicat- "fonamental" per accedir a les grans fortunes que viuen a Mallorca, i concretament a Formentor, i que passen desapercebudes a l'Illa. També, és March qui ha ajudat a l'escriptor a localitzar bona part de les escenes. El lector el podrà trobar dins el llibre, com també hi apareix l'escriptor del Diario de Mallorca, Matías Vallés.

3CF90AD5 90DC 4153 9E3F ADC964B04807 1 201 a
"Diners significa impunitat -explica l'autor- però per fortuna com millor funciona la democràcia hi ha menys impunitat. I sí, és clar que es pot dir que Cosette cau a les xarxes d'un personatge molt semblant a Weinstein, però no cal especificar-ho perquè, per desgràcia, la violència sexual, malauradament no n'és una excepció sinó la norma. No fa gaire la policia va fer pública la dada que a Espanya hi ha un cas de violència sexual i abusos cada hora". La novel·la gravita al voltant d'una de les grans pors de qualsevol, la desaparició d'una filla. En aquest cas, és Cosette, la filla adolescent de Melchor Marín, la que desapareix. Després d'una topada amb el pare, decideix passar unes vacances a l'illa, on el seu rastre es perd.

0C030026 2018 47A8 B31C 08AD759C6E14 1 201 a

En aquest acte, organitzat per Tusquets, l'escriptor ha defensat que "la bona literatura és la literatura popular". "En la literatura no existeixen gèneres menors o majors -ha dit-. L'únic que hi ha són novel·les bones i dolentes".
Cercas s'ha declarat en contra dels clixés literaris i ha defensat la qualitat que poden tenir obres del gènere policíac com és el cas de les seves darreres novel·les.
Sobre aquesta etapa que ara dona per finalitzada, i que va iniciar amb Terra Alta, Cercas ha explicat que sentia la necessitat d'escriure una cosa diferent davant del "perill de repetir-se".

3D0216DC 92B0 47E2 A31A FE127A8CDC82 1 201 a
A partir d'ara no sap avançar quin escriptor serà. "Encara no sé quin altre escriptor puc trobar en mi". En tot cas, sí que ha afirmat que "la meva màxima aspiració seria convertir-me en Pessoa".