Roser Corella: "Al Kirguizistan, les noces surten gratuïtes  quan segresten les dones per casar-s'hi"

03 Juny 2022

La directora i productora Roser Corella va presentar, ahir vespre, la peça documental Grab and run en el Club Pollença que tracta d'un dels temes més punyents que afecten la vida de la gent al Kirguizistan, el segrest de dones per casar-s'hi.

Després de la projecció del documental, Corella va conversar amb el públic i va explicar com va realitzar aquesta raresa documental que mostra una realitat desconeguda per la majoria. Des que Kirguizistan va aconseguir la independència el 1991, hi ha hagut un renaixement de l'antiga pràctica d'Ala-kachuu, que es pot traduir com a "agafar i córrer" (o 'grab and run', en anglès).

B9273240 8E1B 4B9F 816D 2C800B16C11E 1 105 c

Més de la meitat de les dones kirguisas es casen després de ser segrestades pels homes que es convertiran en els seus marits. Algunes aconsegueixen escapar-se després de passar un calvari, però la majoria acaben cedint per por al rebuig social, d'altres se suïciden. L'origen d'aquesta pràctica té les seves arrels en els antics costums nòmades i, sorprenentment, continuen vigents al Kirguizistan modern.

Encara que l'Ala-kachuu va ser prohibit durant l'època soviètica i el codi penal actual estipula que és il·legal, la llei no sol protegir les dones d'aquest abús violent. De fet, Corella va explicar que només coneix un cas en el qual es va aplicar la llei i va ser a conseqüència de la pressió social, perquè la dona va acabar morta.La directora també va comentar com aquest és una solució "perfecta" per a molts homes, perquè un casament acordat entre els dos nuvis i celebrat amb tota la família suposa pagar un dot i unes despeses que molta gent no es pot (o vol) permetre. "El segrest surt gratuït, és així de trist", va afirmar.

BB152376 D77D 48F7 8526 882265D511A6 1 105 c

Aquesta pel·lícula és una coproducció alemanya i espanyola. El 2016, Roser va fundar, juntament amb Ana Catalá, Moving Mountains Films, una productora de cinema independent amb seu a Berlín. Produeixen pel·lícules creatives per a Art-house Cinema i TV, i desenvolupen narratives visuals atractives amb una forta connotació social i etnogràfica. Les pel·lícules es caracteritzen per una clara empremta d'autor, un estil que combina narrativa creativa i qüestions globals. Corella, que resideix a Berlín es va traslladar fins a Mallorca per presentar aquest documental, ahir ho va fer al Club Pollença i avui ho farà a Manacor, del poble natal de la seva mare.