Jorge Dezcallar: "Vivim a una època d'incertesa, no sabem cap on anirà el món"

11 Juny 2022

"Vivim a una època d'incertesa, no sabem cap on anirà el món. El que sí que sabem és que aquest món (el que coneixem) ha finit i n'acaba de néixer un altre. Vivim una època de monstres". Així de contundent es va mostrar l’ex ambaixador a Estats Units i exdirector del Centre Nacional d'Intel·ligència (CNI), Jorge Dezcallar, durant la presentació del seu darrer llibre "Abrazar el Mundo" que es va dur a terme, ahir vespre, en el saló del Club Pollença. El format escollit per presentar la nova obra, una anàlisi concisa sobre la direcció geopolítica actual enfront del grans reptes que encara el món avui, va ser el col·loqui que va mantenir amb el també diplomàtic i escriptor mallorquí José Manuel López Nadal. Jaume Riera va fer de moderador.
Durant la presentació-col·loqui ambdós veterans diplomàtics parlaren sobre la guerra d'Ucraïna, la geopolítica mundial i la crisi d'Algèria.
Dezcallar va incidir en el fet que "estam passant d'un ordre multilateral a una època de desordre multipolar" i aquest es produeix perquè "no hi ha unes regles de joc iguals i compartides per tothom". Segons ell la solució implica seure i parlar. Encara que n'és conscient que no serà senzill: "Avui en dia serà impossible firmar la Declaració de Drets Humans de 1948".C4E1CB4E 1D44 4FB0 80D9 B9EAF97B8E41 1 105 c
Varen parlar de la complicada solució que té la guerra d'Ucraïna, pel fet que Putin no en pot sortir guanyador, però tampoc derrotat i Europa tampoc pot deixar que s'aliï amb la Xina. També, del síndrome de Venècia que pot patir Europa, pel fet que, els projectes d’Estats Units de frenar les ambicions marítimes de Xina, han deixat defora a la Unió Europea i ara corre el risc de desaparèixer com actor geopolític important.

Respecte d'Algèria, que tan Dezcallar com López Nadal varen mostrar la seva preocupació, no s'expliquen com s'ha pogut cometre "el desbarat més gran en política exterior des que tenim competències", en paraules de Dezcallar. Espanya ha trencat la seva neutralitat i -segons ells-serà molt mala de recuperar. "La solució la tenen -va sentenciar López Nadal- i passa per tallat caps; destituir el Ministre d'Afers Exterior, José Manuel Albares, o que ell dimiteixi".

El saló del Club Pollença va estar ple de públic que va assistir amb interès a la presentació-col·loqui

5531A8E4 BAE6 43DF B45D 8BC77AE8C5A3 1 105 c