I Setmana d'Arquitectura i Disseny Club Pollença

Converses d'arquitectura "A l'entorn Gaurdí"

La primera Setmana d'Arquitectura del Club Pollença es va dedicar A l'entorn de Gaudí i a conversar sobre arquitectura. Va tenir lloc del 10 al 13 d'agost del 2014.

Segons explica el president de la societat, Biel March, la idea va sorgir d'una conversa informal mantinguda entre l’arquitecte Pep Quetgles, catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya i especialitzat en docència i investigació, juntament amb Magdalena Jaume, doctora en Belles Arts i professora a la UIB, i l'arquitecte Rafel Moranta, sobre el deplorable acte en què es va treure, primer, la peça original del tornaveu de Gaudí i, recentment, la rèplica realitzada per Elíes Torres per a la Seu de Palma.

Gaudí a Pollença

Primera Setmana d'Arquitectura Club Pollença

Les jornades es varen inaugurar, el diumenge dia 10, amb un taller dirigit per Elias Torres de pintura i composició dels troços de tornaveu, que van quedar varats com un esquelet de balena en mig del saló d’actes.

A la tarda van fer una visita als jardins de Ca na Copea per veure les peces de Gaudí, que va ser guiada per Rafel Moranta i Magdalena Jaume i la participació de Jordi Bonet, director de les obres de la Sagrada Família durant més de 25 anys. Posteriorment, Rafel Moranta va oferir una conferència al Club sobre "Gaudí a Pollença".

Primera Setmana d'Arquitectura Club Pollença

També tenien previst visitar el trespol  modernista (de Gaudí?) a la parròquia de Nostra Senyora dels Àngels de Pollença, però el rector de Pollença, Joan Artur Boardman, s'hi va negar.

L'avantguarda de Gaudí

Primera Setmana d'Arquitectura Club Pollença

Quetgles, expert en Le Corbusier, va impartir tres lliçons diàries sobre l'avantguarda de Gaudí. La primera va tenir lloc el mateix diumenge dia 10. Posteriorment, l'arquitecte i professor Elías Torres va realitzar una intervenció a la sala del Club amb les restes del tornaveu.

Converses d'arquitectura

Primera Setmana d'Arquitectura Club Pollença

Seguidament, el Premi Pritzker d'arquitectura, Rafael Moneo, va encetar les converses d'arquitectura que es va dur a terme diàriament. El segon dia, les converses varen anar a càrrec de l'arquitecte Dani Freixes, Premi Nacional de Disseny 2001 i Premi Nacional d'Arquitectura i Espai Públic 2007, i el catedràtic de Projectes arquitectònics a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona, Xavier Monteys. El tercer dia hi varen participar el Premi Nacional d'Arquitectura el 1995, Carme Pinós, el periodista Andreu Manresa i l'arquitecte mallorquí Xisco Pizá, que va ser guardonat amb el Premi Guillem Sagrera d'Arquitectura per la Rehabilitació integral del Casal Balaguer. El darrer dia, el també Premi Nacional d'Arquitectura Lluís Clotet i propi Elíes Torres varen tancar les jornades.

Destrucció del tornaveu

Primera Setmana d'Arquitectura Club Pollença

El dilluns 11, es va organitzar una taula rodona,"‘La segona destrucció del tornaveu de Gaudí", on varen participar Catalina Cantarellas, Andreu Manresa i Pep Quetglas.

En acabar la Setmana d'Arquitectura es varen repartir trossos de tornaveu entre els assistents.