El Club Pollença ret una exposició-homenatge a José Morea

30 Juliol 2021

El Club Pollença inaugura, diumenge dia 1 d’agost, a les 20.30 h, una exposició-homenatge al pinto valencià, natural de Xiva, José Morea (1951 – 2020). Morea fou un pintor lligat a la Nova Figuració que, coincidint amb la transició democràtica a l’Estat espanyol, esclatà com a contraposició als postulats conceptuals anteriors i que a arreu del món es va consolidar amb el nom de Transavanguardia italiana, deutora, així mateix del Neoexpressionisme alemany.

L’arribada de Morea a Pollença vingué de la mà de l’artista i galerista Miquel Cerdà Salas “Norai” que, a l’any 1985, li va proposar fer una exposició a la seva galeria. Morea pintà molta de l’obra al taller de Norai i també a Galeries Mestre Paco. A partir d’aquest instant Morea fou un habitual entre el col·lectiu artístic pollencí que l’adoptà com un referent de l’art del moment, anant i venint assíduament, exposant, fent obra gràfica, entre altres.

“Si una cosa caracteritzà l’obra de Morea, és sens dubte la seva voluntat narrativa, explicar la vida i tot allò que envolta el seu procés, les coses de la vida, per fundacionals o intranscendents que fossin. L’excés, com a arma vital, com a manera de conèixer-se, de posicionar-se en un món ple de possibilitats, on tot està per fer i tot és possible, com bé deia el vers de Miquel Martí i Pol”, destaca el president del Club Pollença, Biel March, que comissaria l’exposició-homenatge juntament amb l’artista Joan Cortès.

A Pollença, l’artista valencià coincidí amb la celebració de la Mostra d’Art Jove de Pollença, un ressorgiment cultural i artístic del que ell en part en fou responsable, reunint a artistes, músics o escriptors en els dinars i festes que organitzava.

L’any 1988 inaugurà la Galeria BlauArt del Port de Pollença amb obres pintades al taller que tingué al carrer del Temporal de Cala Sant Vicenç. L’any 1996 va realitzar una exposició a la Galeria Maior, a més d’una sèrie de gravats, acabant la seva presència expositiva a Pollença l’any 2009 amb una nova mostra a Galeries Bennàssar.

Obres autobiogràfiques

Obra José Morea.

Les obres de Morea són obres que conten històries, històries autobiogràfiques on la figura humana i els objectes quotidians en són el seu eix principal. Els quadres coloristes, alguns més matèrics, i continguts altres, desprenen un aire d’Horror Vacui, fent la sensació que la tela no pot abraçar tot el que ens està explicant, que la narració continua al voltant, per les parets, pel trespol, pels altres quadres que té a prop.

Començà la seva carrera al 1975, realitzant la seva primera exposició al Col·legi Oficial d’Arquitectes de València, però ja al 1980 obtingué la Beca del Ministerio de Cultura para Artistas Jóvenes, que juntament amb la Beca de la Casa de Velázquez, de 1981, feu que es traslladés a Madrid, a on va ser partícip destacat, durant aquells anys, de l’efervescència cultural que s’anomenaren, La Movida.

Pintor d’una híper productivitat absoluta, d’una creativitat desbordant, que encaixa a la perfecció amb el seu tarannà vital, inquiet i viatger que queda reflectit com a petjada inesborrable en la seva producció.

De Taormina a Pollença, de Barcelona a Hong Kong, de Porto a Bons Aires, de Rio de Janeiro a Torí, etc. El seu caràcter el feu integrar-seallà on anà, fent amics per tot arreu que compartiren amb ell experiències de tot tipus, incloses les gastronòmiques, fou un ambaixador de l’autèntica paella.

Galeries més prestigioses

Exposà a les més prestigioses galeries del moment: Juana de Aizpuru, Fúcares, Sen, Val i 30, Miguel Marcos, Ezio Pagano, i a les mallorquines: 4 Gats, Norai, BlauArt, Maior i Bennàssar.

També a museus com l’IVAM i el Museu de Belles Arts de València, Museo de Arte Contemporáneo de Santiago de Chile o el Museo de Artes Visuales de Montevideo entred’altres. La seva obra forma part de les col·leccions de multitud de museus i fundacions, com ara MNARS, IVAM, Fundación Coca-Cola, Fundació la Caixa, etc. Galeries Bennàssar.

José Morea morí el 10 de novembre de 2020 just un any desprès de la seva gran exposició Moreatón al MuVIN (Museu Valencià de la il·lustració i la Modernitat).
Aquesta mostra al Club Pollença que s’inaugura coincidint amb les festes patronals d’enguany, no vol ser res més que un sentit homenatge a un gran artista amic de Pollença.

L’exposició- homenatge “José Morea. 1951-2020” que organitza el Club Pollença s’inaugurarà dia 1 d’agost a les 20’30 hores i restarà oberta fins dia 1 d’octubre.