VIII Setmana d'Arquitectura i Disseny

Arquitectes a peu de carrer

Pollença es va transformar de bell nou en  l’epicentre de l’arquitectura a Mallorca. La vuitena Setmana de l’Arquitectura i Disseny Club Pollença va citar arquitectes reconeguts tan a nivell nacional com internacional en el pati de l’Ajuntament de Pollença. Tots tenien en comú el fet d'haver projectat alguna obra a Mallorca. "La idea és acostar grans arquitectes a peu de carrer", en paraules del president del Club Pollença, Biel March.

763FC73E 8359 4327 A086 6280F279F58B 1 105 c

Per aquest motiu es va presentar el projecte del futur PAC a Pollença que realitza Carles Enrich Studio.  L’arquitecte Carles Enrich entén l’arquitectura com una seqüències d’intervencions: “Quan disseny som conscient que aquesta obra serà reformulada pels qui vendran després. I és per aquest motiu que hem projectat el centre de salut de Pollença pensat que es podrà reformular més endavant, ampliant la seva superfície. El projecte ocupa el 60% de l’aparcament actual, però es podrà ampliar fins el 30%. També han previst que es pugui modificar l’estructura interna que es construirà amb materials lleugers.

L’arquitecte Claudi Aguiló de DATAAE, qui ha projectat la construcció de 35 habitatges de protecció oficial al costat de la fàbrica de Can Ribas, al barri de la Soledat a Palma, va posar de manifest la importància que representa realitzar construccions més resilients per poder encarar el canvi climàtic i la pobresa energètica. “La nostra dependència a l’energia és política. Per tant, el que cal fer és invertir aquesta política. Políticament, tot Espanya ha adoptat el formigó com a sistema constructiu, hem d’invertir el sistema i adoptar opcions més sostenible com ara el marès”.

Els arquitectes Francisco Cifuentes i Sebastià Martorell, d’Aulets, varen mostrar la investigació prèvia que varen realitzar per projectar el col·legi Arimunani de Marratxí perquè s’adaptàs al clima i al context físic. També varen fer incís en la necessitat de recuperar el teixit industrial de la fusta mitjançant la gestió forestal i el treball artesanal per presentar la Serra de Tramuntana.

DSC 0191

L’arquitecte Javob van Rijs, un dels fundador de l’estudi internacional d’arquitectura MVRBV, amb seu a Rotterdam, va mostrar alguns raonaments previs que varen dur a terme per definir la fisonomia d’alguns edificis que han construït com ara l’edifici Red 7 a Moscú o un bloc d’edifics The Parkrand a Amsterdam, entre d’altres. La conferencia de Javob van Rijs va atreure l’atenció perquè es va anunciar que parlaria del projecte que Camper ha encomanat a MVRDV, juntament amb GASS Architecture Studios, per transformar tres edificis, el Gomila Center i els dos adjacents. Javoc van Rijs, que va arribar acompanyat de l’arquitecte Guillem Reynés de GASS Architecture Studios,  va explicar com han concebut el projecte de Gomila. “Gomila serà com un jarro i els edificis s’encabiran dins com a un ram de flor -va  dir- i de flors n’hi haurà de diferents colors” i va donar una detall de com serà un d'aquests edificis; un d’ells serà de color de cel fet amb rajoles hidràuliques de la fàbrica Huguet i representarà la sola d’una de les sabates icòniques de Camper, les ‘pelotas’.

DSC 0197

Jeff Brock que va assistir acompanyat de la seva sòcia y parella, Belén Moneo, filla del famós arquitecte Rafael Moneo, va exposar alguns del projectes que han desenvolupat als llarg de la seva carrera professional a Moneo Brock com és el Northwest Corner Building de la Universitat de Columbia, a Nova York; un altre laboratori a la Universitat de Bogotà; l’església “El señor de la Misericordia” a Monterreny, per acabar amb la plaça de la Vila de Sencelles. En les declaracions, tan Jeff Brock com Belén Moneo han insistit en la necessitat de recuperar el primera línea del litoral mallorquí enderrocant algunes plantes dels hotels i sembrant arbrat a la part del davant. Jeff Brock va dir una frase que defineix molt bé què passa a Mallorca: “La velocitat fa l’Illa més petita”, en el sentit que cada vegada que es fa una infraestructura es destrossa part del territori i és per això que consideren necessari realitzar aquestes intervencions conjuntament amb arquitectes i paisatgistes, cosa que no passa ara, només les fan els enginyers.

08B5C484 D7C4 48EC 83D0 C3E75F20375D 1 201 a

Va clausurar la jornada Guillem Aloy qui va parlar de Henri Quillé sobre la habitatge unifamiliar, autosuficient i atemporal que va dissenyar a l’illa de Formentera, tan el seu propi com la de l’artista Erró.

DSC 0386

A aquesta cita anual de l’estiu, a més del arquitecte convidats i els locals, que ja són assidus a l’esdeveniment, hi varen ser presents altres arquitectes que han participat en edicions anteriors com ara Elías Torres, Jaume Mayol, Juan Herreros, Carme Pinós, Peris+Total o Carles Oliver.