VI Setmana d'Arquitectura i Disseny Club Pollença

Mèxic

Mèxic va centrar els debats i les xerrades de la sisena edició de la Setmana d'Arquitectura i Disseny Club Pollença que va tenir lloc els dies 10, 11 i 12 d'agost de 2019. "Fer de la crisi una oportunitat", és la filosofia que varen plasmar les ponents d'aquestes jornades, on juntament amb la reputada arquitecta catalana Carme Pinós, hi varen participar tres reconegudes arquitectes mexicanes.

L'arquitecta Gabriela Carrillo va inaugurar la Setmana d'Arquitectura de 2019. Carrillo és una arquitecta mexicana, sòcia del Taller Mauricio Rocha + Gabriela Carrillo, un obrador premiat per projectes com el Museu del Cine, el Centre Acadèmic i Cultural de Sant Pablo, l'Escola d'Arts Plàstiques d'Oaxaca, entre molts altres. El Taller Mauricio Rocha + Gabriela Carrillo propugna el treball en equip, col·laboratiu i amb una organització horitzontal, tant en les funcions com a les idees. La intenció dels dos arquitectes és crear una arquitectura contemporània, sensible tant al context com al medi ambient, sempre pendents del cost, l'entorn, la tipologia i l'usuari.

Aquest mateix dia 10 d'agost, Carme Pinós, Premi Nacional d'Arquitectura, va dissertar sobre unes de les seves obres més reconegudes com són ara les torres Cube i Cube 2 a Guadalajara i Zapopan a Mèxic.

Carme Pinós, Premi Nacional d'Arquitectura, a la Setmana d'Arquitectura del Club Pollença

Dia 11 d'agost, va ser el torn de Rozana Montiel, l'arquitecta mexicana fundadora de Rozana Montiel–Estudio de Arquitectura, on treballa en disseny arquitectònic, art i urbanisme. Montiel ha guanyat diversos premis tant en l'àmbit nacional com internacional com el Emerging Voices de 2016 que li concedí The Architectural League de Nova York o AR Awards for Emerging Architectura (Londres) pel projecte "Vacío Circular", entre altres. Els seus camps d'investigació involucra l'experimentació arquitectònica basada a la re-conceptualització artística de l'espai i domini públic.

Rozana Montiel a la Setmana d'Arquitectura  del Club Pollença

Respecte al tema del gènere, Rozana Montiel sosté que la diferència entre homes i dones s'ha d'aprofitar per usar els avantatges de ser dona. Molt preocupada per l’arquitectura social, com les altres ponents, ens va deixar una frase que ja forma part de la història d’aquestes jornades: Els pobres tenen dret a la bellesa”.

Gabriela Carrillo a la Setmana de Arquitectura del Club Pollença

Rozana Montiel va compartir vetllada amb la també mexicana Tatiana Bilbao, una arquitecta preocupada per l'habitatge assequible que comparteixen molts dels seus col·legues a Mèxic. Néta de l'arquitecte basc Tomás Bilbao, ministre de la II República, que va haver d'emigrar a Mèxic durant el franquisme, Tatiana Bilbao ha rebut reconeixements com el Premio Global d'Arquitectura Sostenible, el premi Kunstpreis de Berlín o Architizer Impact Award, o l’exposició retrospectiva de les seves obres al Louisiana Museum of Modern Art, entre d’altres.

Setmana d'Arquitectura i Disseny del Club Pollença

Finalment, el diumenge 12 d'agost, les tres arquitectes varen participar en un col·loqui que va moderar la també arquitecta Catalina Salvà.